Ny Campingklassifikation
Camping Outdoor Danmarks klassifikationsmodel tager udgangspunkt i gæstens oplevelse på pladsen, og den er intuitiv og let at forstå. Overnatningerne er dyre i Danmark, så troværdighed og gennemsigtighed til klassifikationen er afgørende.
CODK modellen holder fast i den høje standard, som pladserne i Danmark har, samtidig med at den også rummer fremtidens campingplads. Modellen har samme struktur som kernen i ADAC og ANWB, der er kendt af 100 millioner indbyggere syd for grænsen.
Antallet af stjerner viser niveauet for tilbud og kvalitet sammenholdt med brugeroplevelsen på campingpladsen. Det betyder, at klassifikationen består af både kvantitative og kvalitative kriterier, der vejes sammen, og resulterer i et antal stjerner
Der kan maks. opnås 6 stjerner. Der er graduering i stjernekrav fx halve stjerner eller 3 Plus, – så pladserne har noget at gå efter.
Grundlaget for klassifikationen er altid tilstanden på klassifikationstidspunktet, alle relevante oplysninger gives forud for eller under klassificeringen.
Pladstyper
Campinggæsten vælger typisk plads efter ferieønske. Der kan være tale om klassisk camping som Danmark traditionelt har været godt repræsenteret med.
Eller der kan være tale om resort, hvor alle/hovedparten af aktiviteter og indkøb foregår på pladsen, eller i umiddelbar nærhed af pladsen.
Endelig er den nye ferieform Outdoor, begyndt at vinde frem. Her er aktiv ferie, eller bæredygtighed i fokus, for gæster der vælger denne ferieform.
Klassifikation løber i tre hovedspor:
Figuren viser 1: de tre pladstyper, 2: målepunkter (sanitet, pladsen osv.) og 3: pointvægtningen mellem pladstyper og målepunkter.
75 procent af vægtningen i den danske klassifikationsmodel er identisk for de tre pladstyper, forskellen er de sidste 25 procent, der dækker aktivitet, bademuligheder og bæredygtighed.
Den samlede klassificering, beregnes ud fra de individuelle resultater på seks forskellige kategorier, der er opdelt i 102 individuelle kontrolpunkter. Hvert eneste kontrolpunkt vurderes op mod ”best practice” og der scores 100%, 80%, 60%, 40%, 20% eller 0%.
Kategorierne er:
Ikke alle ydelsessegmenter er lige vigtige for gæsten. De indgår derfor i den samlede klassifikation med forskellig vægt.
Sanitære faciliteter/indretning 40%
Enhedspladsen/pladsens faciliteter 25%
Butikker/restauranter 10%
Aktivitet fritids faciliteter 0 - 12%
Bademulighed 2 - 25%
Sanitære faciliteter/indretning
De sanitære forhold/indretning er et centralt kriterie for campinggæsten og afgørende for brugeroplevelsen af campingpladsen. Derfor har sanitære faciliteter/indretning størst betydning for evalueringen.
Enhedspladsen/pladsens faciliteter
Pladsindretningen har stor betydning for gæsten. Både indretning og bevoksning af enhedspladsen, der danner rammen for gæsten i løbet af opholdet, samt stemningen på hele campingpladsen er en afgørende faktor for en god ferie.
Butikker/restauranter
Det største udbud af butikker/restauranter findes fortrinsvis på de større pladser. Det sparer gæsten for ekstra transport, og giver dermed mulighed for lidt mere afslapning.
Butikker/restauranter i umiddelbar nærhed af pladsen kan også indgå i evalueringen.
Aktivitets og fritidsfaciliteter
Aktiviteter er opdelt i underkategorierne "faste" faciliteter på campingpladsen og underholdningsprogrammer. De er særligt interessante for børnefamilier.
Aktiviteter der sker i samarbejde med eksterne leverandører, som fx mountainbike, kanoudlejning, ridning osv. i umiddelbar nærhed af campingpladsen, kan også indgå i evalueringen.
Badeforhold
For mange campinggæster er muligheden for badning afgørende for deres ferie. Derfor værdsættes både sandstrand og pool. Bademuligheder i umiddelbar nærhed af campingpladsen, kan også indgå i evalueringen